dimecres, 15 de gener del 2014

Reflexió final

Benvinguts de nou a tots! És l’hora d’escriure les conclusions finals de l’assignatura Mitjans i Recursos Tecnològics en el Procés d'E-A en l'Educació Primària i fer un balanç de tot el curs. 

Els apartats que analitzaré seran el següents:
 
1. Desenvolupament del meu PLE.
2. Seminaris realitzats.
3. Utilitat cap l’Educació Primària.
4. Estratègies metodològiques de l’assignatura.
5. Carpetes d’aprenentatge i participació
6. Qüestionari final
7. Reflexió final.


1. Desenvolupament del meu ple


Organització del PLE
A aquesta assignatura he après a organitzar el meu PLE. 
Sempre he tengut moltes fonts útils d’informació però gràcies a les eines i recursos que hem conegut, ja puc organitzar i gestionar millor la meva manera de fer feina. 

L’eina que he fet servir durant tot el curs ha estat Symbaloo. Abans no coneixia aquesta eina, però ara m’és de molta utilitat.
Al principi de curs vàrem crear 3 webmix: l’acadèmica, la personal i un de notícies o feeds de l’assignatura
Al començament de curs no tenia massa blocs plens, però a l’arribar al termini de l’assignatura he vist com ha anat creixent i millorant. 

Aquí podeu veure l’evolució del meu Webmix acadèmic:



Webmix acadèmic antic


Webmix acadèmic actual


Com podeu veure, els elements que conté el meu PLE es poden classificar segons:

    • Diccionaris i traductors: per poder garantir un contingut formal de qualitat. (Softcatalà, GoogleTranslate, Diccionari de la RAE...).
    • Xarxes socials: per conèixer l'actualitat i comunicar-nos. (Twitter, Facebook, Twubs, Edmodo...).
    • Cercadors: per tenir tot tipus informació a l'abast. (Google).
    • Pàgines de la UIB: indispensables per estar en contacte amb la comunitat universitària. (pàgina principal i el moodle).
    • Transmissió i emmagatzement de tasques: (Hotmail, Gmail, Wetransfer, Dropbox...).
    • Creació de continguts: Educaplay, Cuadernia, Adora, Jclic.
    • Àudios: Audacity, Soundation Studio, Podomatic.
    • Editor d'imatges i de collages: Picmonkey, Imageshack, etc.
    • Gestió de referències bibliogràfiques: Mendeley i Refwork.


El que més m’ha agradat i que m’ha estat més útil és la connexió que he pogut fer de tots els meus aprenentatges. Les informacions i recursos que tenc són de diversos àmbits i, amb l’eina Symbaloo l’he poguda classificar i ordenar, cosa que m’ajudarà molt al dia a dia. Amb aquest recurs he pogut anar modificant i classificant millor el meu aprenentatge tant formal com informal.
Crec que Symbaloo, a l'igual que moltes altres que hem après, pot ser molt útil per la teva tasca com a professional de l’educació.
Un bon mestre ha de ser un bon organitzador i gestionador de la informació. Ha de tenir els recursos ben classificats segons la seva funció.
És imprescindible que un bon docent tengui un bon PLE, per així ser capaç de ser un bon guia en el curs de l’aprenentatge dels nins.


Xarxa personal d’aprenentatge de l’assignatura


Els meus feeds
En la meva opinió, he creat una bona xarxa personal d’aprenentatge.
Al Twitter i Facebook, seguesc a les persones dedicades al món de la docència i de les TIC com per exemple: Jordi Adell, Maria Mercè, Educación 2.0, Escuela TIC 2.0, Educación TIC, Educación INTEF i Manuel Area entre d’altres. 

A més, a la meva carpeta d’aprenentatge he creat una llista dels blogs que he trobat més interessants de docents relacionats amb les TIC.
També, al meu Symbaloo, a la webmix de notícies i feeds, tenc les pàgines web i els blogs que me semblen més interessants dins l’àmbit de les TIC.
Tot això, me servirà per formar-me per millorar com a professional i a ser un bon docent.
Crec que, per ser un bon mestre t’has d’anar reinventant dia a dia; tenir ganes d’aprendre, conèixer coses noves i valorar quines són més positives i millorar.

Segurament, la meva xarxa personal d’aprenentatge anirà creixent i alhora destriant segons els meus interessos i inquietuds.



2. Seminaris realitzats

Projecte Kuentalibros
Pel que fa la creació de continguts, he tengut la possibilitat de conèixer el ventall de riqueses que té cada recurs.
Per exemple, mai m’hagués pensat que amb l’eina Power Point pogués realizar una presentació multimèdia interactiva tan completa.
Els seminaris que he realitzat han girat al voltant del Projecte Kuentalibros

Kuentalibros és un espai dirigit a recomanar lectures a través de la xarxa (narrativa, poesia, teatre, còmics, revistes, notícies d'actualitat, receptaris de cuina...).
La meva companya i jo, vàrem crear un conte i, a partir, d'aquest, hem fet una sèrie d'exercicis i activitats.


Ara us explicaré, què m’ha aportat cada taller que hem fet:

·      Creació d’activitats interactives:
Vaig quedar anonadada. No sabia que es podia fer tants de materials a través de la xarxa.
Al seminari, vàrem conèixer eines molt completes com Cuadernia, Adora, Jclic o Educaplay.
Puc dir que són totalment útils ja que he fet emprar algunes d’aquestes eines per unitats didàctiques d’altres assignatures d’aquest any.

URL: http://auten-tic.blogspot.com.es/2013/11/taller-ii-part-2-activitats-interactives.html 


·      Àudio. Podcast:
Aquesta pràctica va ser molt positiva perquè mai havia fet un podcast d’àudio i me va semblar molt interessant.
Vàrem aprendre a enregistrar sons amb l’aplicació Audacity o Soundation Studio.
Cercant per la xarxa, he vist que a moltes escoles utilitzen aquest recurs i que els nins es senten molt motivats i integrats a la tasca.

Aquí podeu tornar a escoltat el podcast:




·      Materials multimèdia interactiu:
Va ser la feina més difícil i feixuga, però el resultat va ser espectacular, com he dit a la introducció de l’apartat, no coneixia totes les possiblitats que tenia aquesta eina i, la veritat, es que es poden fer projectes molt interessants.
A l’hora de publicar-lo de manera que no perdés la seva interactivitat vaig provar Authorscreen però no es veu talment com és.

URL: http://auten-tic.blogspot.com.es/2013/12/taller-iv-presentacions-multimedia.html


·      Vídeo:
Per jo, va ser la pràctica més divertida ja que m’encanta fer vídeos i mai n’havia fet un d’aquest tipus. Me va encantar i crec que podrá ser molt útil per a dur a terme a l’Educació Primària.
El programa que vaig emprar fou iMovie, una eina que ja coneixia i que utilitz amb freqüència.




·      Edmodo:
No coneixia aquesta xarxa social però m’ha semblat molt pràctica i fácil d’utilitzar. A l’hora de fer feina amb els nins és de total importancia saber si una xarxa social es adequada per la seva edat i per la feina que es dura a terme. Per tant, conèixer Edmodo ha estat molt interassant.

URL: http://auten-tic.blogspot.com.es/2014/01/taller-de-xarxes-socials-edmodo.html


·      Bons pràctiques educatives:
    En el meu cas, vaig parlar sobre “Bones pràctiques amb tablets”. Em va agradar molt aprofundir en aquest tema i poder-lo explicar a la resta dels meus companys. Gràcies a totes les aportacions, ara conec un ampli ventall bones pràctiques amb eines TIC (Revista escolar, Webquest, PDI, etc.) per poder-les dur a terme a un futur pròxim.

 URL: http://auten-tic.blogspot.com.es/2013/12/bones-practiques-educatives-amb-tablets.html




3. Utilitat dels recursos a Educació Primària

Dins el Currículum de les Illes Balears, tenim les diferents competències que el nin ha d’have
r adquirit en acabar l’etapa d’educació primària. Una d’aquestes és el Tractament de la informació i competència digital. Amb això, veiem que les TIC són molt important pel procés d’aprenentatge del nin.

Un mestre ha d’estar ben preparat en aquest àmbit per ser un docent competent i professional.

Alumnes d'EP
Tots els continguts vists a l’assignatura són de total importància, i molt a tenir en compte a l’hora d’estar en contacte amb el nins d’Educació Primària. 

Sabem que dins les aules, trobem nins molt diferents pel que fa la motivació, el grau d’implicació i el nivell.

Per tant, les TIC, ens obrim un gran ventall de possibilitats a l’hora de preparar Activitats que es puguin adequar a la majoria de nins.




4. Estratègies metodològiques

L’assignatura s’ha estructurat de la següent forma:

-   Classes teòriques: els mapes conceptuals ajudaven molt a l’hora d’estructurar i organitzar la informació. També, preparàvem la informació necessària per després durar-la a la practica els seminaris.

-    Classes practiques: les tres hores de classe han estat molt profitoses. M’ha agradat molt el fet de començar el seminari amb  un resum i un parell de mostres de la feina realitzada al seminari passat, és una manera de concloure les Activitats anteriors i passar a noves.
He trobat molt convenient, el marge de posar 2 setmanes entre entregues de treballs, ja que, la majoria d’aquestes duien feina i així ens hem pogut organitzar.
Una cosa molt positiva a remarcar ha estat la co-avaluació que hem fet de les pràctiques de podcast d’àudio i vídeo. Així, hem pogut analitzar la tasca realitzada pel company i, a més, a veure els aspectes positius i a millorar d’aquest.
A part de tot el que hem après de cada seminari, valor molt positivament citar les referències bibliogràfiques que utilitzem.
Ara, qualsevol recerca que faig sempre revís si té referències bibliogràgiques. M’he adonat de la importància que té l’argumentació i que sempre s’ha de validar amb arguments i informació fidedigna.



5. Carpetes d’aprenentatge

Durant el curs, he fet un seguiment de les carpetes d’aprenentatge dels meus companys. Al Symbaloo, tenc un webmix dedicat a les seves carpetes.


Carpetes d'aprenentatge dels meus companys

Durant tot el curs, he anat visitant les carpetes d’aprenentatge dels meus companys i posant algun comentari. Aquest comentari incloïa unes suggerències de millora cap al blog. 
Esper que els hi hagi ajudat molt a l’igual que jo he après d’ells.





6. Qüestionari TIC final

Al principi de l’assignatura vaig emplenar un qüestionari per valorar el nivell d’ús de les eines tecnològiques.

Qüestionari final

Ara, al final del curs, he tornat a emplenar un nou qüestionari per valorar la utilització de les eines tecnològiques i els processos de gestió de la informació, la creació de xarxes personals d’aprenentatge i la generació de continguts. 

A aquest qüestionari es van tractar de les possibilitats d’integració de les xarxes d’aprenentatge (formal, informal i no formal). 

Fer un qüestionari al principi i al final de curs, m’ha ensenyat si amb l’assignatura Mitjans i Recursos Tecnològics per al procés d'E-A he canviat la meva manera d’organitzar i gestionar la informació.



7. Reflexió final

El docent al dia
La Tecnologia de la Informació eleva la qualitat del procés educatiu en permetre la superació de les barreres d'espai i temps, una major comunicació i interacció entre els seus actors, la construcció distribuïda de creixents fonts d'informació, la participació activa en el procés de construcció col·lectiva de coneixement i la potenciació dels individus gràcies al desenvolupament de les habilitats que això implica.

En conclusió, ha estat una assignatura molt positiva i molt a tenir en compte en la nostra pràctica docent. Hem après noves metodologies que ens ajudaran, en un futur, a saber destriar quina és la millor per cada curs i cada grup d’alumnes.

La veritat, estic molt satisfeta amb la feina realitzada i em veig preparada per afrontar el futur amb gran il·lusió i motivació per fer les coses bé i amb ganes d’aprendre cada dia més.

Fins aviat!



Image and video hosting by TinyPic



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada